TEACHERS: REPRESENTATION OF THE POLITICAL OR SUBORDINATES OF A SUPERSTRUCTURE?

Authors

Abstract

The question of whether teachers should be politically active in their daily practice continues to be a controversial issue. This article presents the supposed political neutrality of the school system as a mechanism of neoliberal domination that demonizes in its discourse and at an internal structural level the politicization of educational actors and labels said position as a radical dogmatism that is harmful to students. The objective is to reflect in a broad and also specific sense on various aspects and phenomena that depoliticize the teaching-learning processes and influence the lives of teachers, transforming them in many cases into subaltern subjects within the formal educational dynamics which is alien to an ethic of emancipation.

Keywords:

Depoliticization, Professor, Subalternity, Neoliberalism, Domination

Author Biographies

Ernesto Ramírez Vicente, Universidad Autónoma de Tlaxcala

Profesor investigador del Centro de Investigación Educativa de la Universidad Autónoma de Tlaxcala, México. Últimas publicaciones destacadas: “Participación estudiantil y democracia en las escuelas: ¿existe la voz de los subalternos?” (Revista Peruana de Educación, 2022) y “La ingeniería moral del neoliberalismo” (Revista Ciencias y Humanidades de Colombia, 2019).

Armando Ávila-Carreto, Universidad Autónoma de Tlaxcala

Profesor investigador del Centro de Investigación Educativa de la Universidad Autónoma de Tlaxcala, México. Es integrante del Consejo Mexicano de Investigación Educativa, de la Fundación Wikimedia México y del Observatorio Legislativo Tlaxcala. Entre sus publicaciones recientes se encuentra el artículo “El trabajo docente ante el Covid-19: un acercamiento desde la precariedad laboral del profesor de asignatura” (IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 2022).